De bandenspanning heeft enorme invloed op de stuureigenschappen en grip van een motor. Rijden met een te lage bandenspanning (door een lek of om andere redenen) vergroot bovendien de kans op een klapband. De luchtdruk in de band daalt op den duur vanzelf, dat is normaal, dus het is belangrijk dat je regelmatig controleert. Het TPMS meet continu de bandenspanning (met behulp van sensoren op de ventielen van elk wiel) en toont de spanning op het dashboard tijdens het rijden. Bandenspanning varieert sterk met temperatuur, maar het systeem houdt hier rekening mee en rekent de spanning altijd terug naar 20°C om verwarring te voorkomen. Bij een veel te lage bandenspanning verschijnt er een bandensymbool op het dashboard. Op de 1400GTR is de aanbevolen bandenspanning voor en achter 2,9 bar. Als de spanning zakt onder de 2,2 bar, dan komt de waarschuwing in beeld. Dit systeem geeft niet alleen gebruiksgemak omdat je de bandenspanning niet meer handmatig hoeft te checken, het laat je tijdens het rijden ook tijdig weten wanneer je spanning verliest door bijvoorbeeld een lekke band.