Nieuwsbrief

Inschrijven voor de Kawasaki nieuwsbrief?
Vul dan onderstaand uw E-mailadres in!

23 november 2020 Kawasaki introduceert nieuwe Ninja ZX-10R en Ninja ZX-10RR

Na het behalen van de zesde superbike wereldtitel op rij introduceert Kawasaki - in nauwe samenwerking met het Kawasaki Racing Team - een nieuw hoofdstuk in de legendarische Ninja familie. De nieuwe Ninja ZX-10R en Ninja ZX-10RR.

De Ninja ZX-10R maakt gebruik van een 998cc 4-in-lijn motorblok met sleeptuimelaars en een nieuw nokkenasprofiel. Nieuw voor dit jaar is een luchtgekoelde oliekoeler voor betere koeling en prestaties. Door onder andere een herzien uitlaatsysteem voldoet het blok nu aan de Euro 5 normen zonder vermogen te verliezen. Het piekvermogen is verschoven naar hogere toerentallen om rijders meer stabiliteit en vertrouwen te geven tijdens het accelereren uit bochten.  De close ratio cassette versnellingsbak heeft kortere ratio’s in versnelling 1,2 en 3 en een groter achter tandwiel om zo sneller te accelereren in lage tot middelhoge toeren. Enkele versnellingstandwielen zijn voorzien van een ‘’dry film lubricant’’ om zo soepeler en trefzekerder schakelen te faciliteren.
 
Om het meeste uit de Ninja ZX-10R te halen is de motor uitgerust met een grote hoeveelheid elektronische rijhulpsystemen waaronder; Up/Down Quick Shifter, Sport Traction Control, Launch Control, Bochten ABS, instelbare Engine Brake Control, Öhlins Electronic Steering Damper, Kawasaki’s unieke Cornering Management Functie en 4 selecteerbare rijmodi (Sport, Road, Rain en de - naar eigen wens te configureren - Rider mode).
 
De updates van het chassis omvatten een 1 mm lager scharnierpunt van de swingarm (in hoogte verstelbaar op het RR model) voor een verbeterde veerwerking tijdens uitaccelereren. De langere swingarm (+8 mm) en grotere vorksprong (+2 mm) vergroten de totale wielbasis tot 1,450mm en geven de ZX-10R een nóg stabieler rijgedrag. De grotere vorksprong vertaalt zich in een kortere naloop wat resulteert in beter insturen in een bocht, met name in de gas-los fase.  Ook de veerconstante is veranderd: de voorvork is nu zachter en de schokdemper harder, terwijl een groter klemoppervlak van de onderste kroonplaat de stijfheid van de voorvork vergroot voor meer precisie.
 
Het afremmen gebeurt middels ø330 mm semi-zwevende schijven en Brembo M50 Monobloc-remklauwen gekoppeld aan een radiale Brembo rempomp. De achterrem is voorzien van nieuwe remblokken voor meer stabiliteit en remkracht. Het reservoir voor de achterrem is verder naar binnen gemonteerd om de rijder meer bewegingsvrijheid te geven.
 
Nog een in het oog springende verandering is het nieuwe uiterlijk. Het onmiskenbare Ninja uiterlijk is voorzien van innovatieve geïntegreerde winglets om te zorgen voor meer downforce. Ten opzichte van de oude ZX-10R creëert dit nieuwe ontwerp maar liefst 17% meer neerwaartse druk terwijl de luchtweerstand wordt verminderd met 7%. De achterzijde is herzien om een lagedrukgebied te creëren achter de rijder. In combinatie met de bredere topkuip, een 40 mm hoger scherm, verder naar voren geplaatste clip-ons en hogere voetsteunen zorgt dit voor betere aerodynamica en meer windbescherming voor de rijder.
 
Achter de nieuwe topkuip gaan er meer nieuwe toevoegingen schuil. Zo is er een nieuw 4.3’’ TFT-display -inclusief Bluetooth verbinding - met 2 selecteerbare layouts, een prominente schakelindicator en op comfort gerichte functies zoals elektronische Cruise Control en optioneel verwarmde handvatten. De rondom volledige LED verlichting bevat, voor het eerst op een motorfiets, Direct Projection koplampen. Deze koplampunits zorgen voor een betere lichtopbrengst en een gewichtsbesparing van 450 gram ten opzichte van conventionele koplampen.
 

 
Nieuwe Ninja ZX-10RR
Naast de nieuwe ZX-10R, is er de nieuwe ZX-10RR. Met recht een Superbike replica voor op straat. Het motorblok is het summum van race geïnspireerde techniek. Zo is het motorblok van de RR voorzien van Pankl Titanium drijfstangen, Pankl lichtgewicht zuigers, Pankl zuigerpennen met DLC coating, een gewijzigde nokkenas en nieuwe klepveren. Deze wijzigingen zorgen voor een hogere toerenlimiet (+400 tpm t.o.v. de ZX-10R), meer piekvermogen en een gewichtsbesparing in het motorblok van 500 gram.
 
Om de ZX-10RR af te maken is deze standaard voorzien van speciaal ontwikkelde Marchesini wielen van gegoten aluminium. Deze lichtgewicht wielen zorgen voor een lichtere handling, in het bijzonder tijdens het snel veranderen van richting. Slechts 500 stuks van deze nieuwe RR zullen worden geproduceerd.
 
Beschikbaarheid
De nieuwe Ninja ZX-10R en Ninja ZX-10RR zijn beschikbaar vanaf medio mei 2021.

Modellen

Ninja ZX-10R 2021
2021
Ninja ZX-10R
Model details
Ninja ZX-10RR 2021
2021
Ninja ZX-10RR
Model details